Verbouwing M.S. Stelmar II

Weekend 22/23 Sept.

Dit weekend was ook de 18-uurs race op de Kralingse Plas bezig. Er deden 20 boten van diverse groepen aan mee . Ook de TC is even gaan kijken . Het was erg leuk en het was goed weer!

Daarna weer gauw verder aan ons schip. Vandaag stond het plaatsen van de tafel in de stuurhut op het programma, maar ook de bedrading in het achteronder trekken en hopelijk 1 plafond plaat te plaatsen , als maat.

Uiteraard hadden we nog een restantje hout af te voeren ( dit was echt het laatste) en hebben daar dan ook, onder het genot van een groene rakker, van de warmte kunnen genieten.

Veel plezier !

sht

sht1

sht2

sht3

ao e

ao e1

ao e2

ao e3

ao h

aoh1

aoh2

aoh3

aoh4

aop

aop1

a


achteronder leeg

Tja, niet veel te melden eigenlijk. Behalve dat het achteronder leeg is, het oude hout afgevoerd is naar Stella ( 4 m3=CubM)en al is verbrand op zaterdag avond. Was heel gezellig… :)

Hierna het verlichtingsplan verder uitgewerkt en bekeken, het sanitaire plaatje bekeken etc.
En nu maar gaan beginnen ! Dus vanaf heden als het goed is alleen nog maar opbouwende plaatjes ipv afbouwende.

aob

aob1

aob2

aob3


weekend 8/9 September

Vandaag is de keuken verder afgemaakt. Zo zijn de waterleidingen gelegd en aangesloten op de nieuwe kraan. Dat betekende ook dat we eindelijk de ketel konden gaan starten. Dat was even spannend, want alles was nieuw hier aan. Schoorsteen op dek, leidingen, gasaansluiting, plus dat de ketel zelf nog afgesteld moest worden.
Nou, in 1 keer starten hoor !. Geen lekken in de leidingen, en heerlijk heet water bij een goede druk ! Mooi !

Daarna door met het aanleggen van werkverlichting (noodverlichting) in het achteronder, want hier zijn we stiekum in de tussentijd ook al aan begonnen met uitbreken van de oude betimmering. Er komt aardig wat rommel uit…..

Ook hebben we de wasmachine aansluiting in het kraanbedrijf gelijk maar gemaakt. Hier komt de was/droog combinatie te staan. ALtijd makkelijk. Je moet een beetje met de tijd meegaan toch?

Ook doordeweeks ’s avonds is er verder gegaan, maar eerst even een chineessie op het rijdens buffet gedaan alvorens “los” te gaan op /in het achteronder. Erg gezellig :)

In de machinekamer is een begin gemaakt met het plaatsen van de geluids isolatie. Dat zal een hoop schelen qua geluid in de stuurhut (valt ook nu wel mee hoor trouwens) !

Veel plezier !

k

k1

kl

krw

f2

fk

bg

bc

bc1

bc2

ao1

ao2

ao3

ao4

ao5

ao6

ao7

ao8

ao9

ao10

mki

mk1


bijna koken…..

Van de week is de keuken ook al geplaatst en staat nog met klosjes te drogen. Inmiddels zijn ook die er al weer vanaf, maar bij gebrek aan camera geen foto’s gemaakt…

Hierna nog de waterleidingen doortrekken. De afvoer is al geplaatst en aangesloten. De gasleiding moet een klein beetje omgelegd worden, maar dat valt in de categorie “Peanuts”.

Dus eind volgende week kan er gekookt worden !

Ben benieuwd !!

Piet

kb5a

kb6aa

kb7

kb8

kb9


weekend 01/02 September

Dit weekend de laatste “kilo-tjes” staal in de Stelmar II verwerkt , sinds Juni 2005.
Totaal is er nu 10.145 kilo staal vervangen/vernieuwd/ aangebracht aan boord!
Alleen nog een stuk (origineel) railing werk op het achterschip terugplaatsen, maar dat is niet nieuw , maar wordt alleen nu pas weer (zij het in aangepaste vorm) terug geplaatst. Ook het schilderwerk begint z’n einde te naderen. Volgens de planning hadden we 1 Sept.2007 in de lak moeten staan. Nou, dat wordt 4 dagen later . Netjes toch ?
Ook het keukenblad begint vorm te krijgen. De spoelbak is uitgezaagd en de dubbele spoelbakken , welke we al hadden aangeschaft, zijn ingebouwd. Ook is er op zondag alvast een mengkraan in geplaatst en de afvoeren, zodat het blad op maandag geplaatst kan worden in de keuken. Inmiddels is er ook al een RVS magnetron aan geleverd, dus dat zal er mooi uit gaan zien allemaal !
Op het voordek en naast de stuurhut misten nog de traptreden naar resp. het dek en het achterdek, dus die zijn ook eerst gebrand , toen gelast en daarna in de coating gezet. Alsof het er al sinds 1930 zit :)
Als laatste is de schoorsteen pijp zelf ( dus de uitlaatgassen pijp)met 25 cm verlengd. Dit, omdat de stuurhut ook al 15 cm omhoog is gegaan, maar ook om de gassen boven het dak een wat “natuurlijker” weg te laten gaan, oftewel dat ze niet de stuurhut in waaien tijdens het varen.

Nou, veel plezier maar weer !

kb

kb1

kb2

kb3

shs

shs1

sht

vv

vv1

vvs

vvt

vv2

vvg

vh

vt1a

kb4

kb5

kb6


verf, verf en nog eens VERF !!!

Dit weekend wederom verder gegaan met het lakwerk, het schiet nu aardig op zoals jullie kunnen zien.
De werfbeurt (2e) zit er ook aan te komen. Als het schip in de lak staat, gaan we weer “droog”en worden diverse zaken aan het onderwaterschip afgemaakt, welke de laatste keer niet aan bod zijn gekomen. (overigens door een foute inschatting van de werf)
Ook worden er nog een aantal standpijpen (aansluitingen om doorvoeringen te maken door de bodem) aangebracht.
Er was ook wat tijd om alvast wat meer apparatuur in de stuurhuut te monteren . Zo is er een speedlog (snelheidsmeter) en een echosounder (dieptemeter) geplaatst.
In September moet het lakwerk geheel klaar zijn .
Ook de ankerlier moet dan draaien (doet ie al bijna….) en worden de ankers weer teruggeplaatst en gekoppeld met de kettingen. Daarna testen :)

nou, veel plezier maar weer !!

va

va1

vh

vh1

vk1

vk1a

vl

le

lk

sm

sm1

sm2


weekend 18/19 Aug.

Nou, zoals je ziet is de vakantie bijna ten einde . Er komt weer (zichtbaar) schot in de zaak !
De keuken, welke we 3 maanden geleden hadden bedacht, ontworpen en 3D getekend, was deze week klaar en hebben we als proef opstelling vast neergezet. De spoelbakken komen er nog in uiteraard, evenals de kranen en het gascomfort . Maar… past mooi en is erg mooi !
Tevens de koekoek geschilderd in een andere kleur. Ook de lier voorop wordt onder handen genomen en het staalwerk daar omheen.
In de kettingbak bakboord konden we nog niet komen, daarom hebben we een extra luik laten maken , zodat we bij de electro motor kunnen en bij de aandrijving van de lier (kettingwielen)
Zaterdag dus de snijbrander gepakt en een stuk dek verwijderd en wat onderliggend staalwerk.
Ziet er weer mooi uit en valt niet op !

k0

k1

k2

k3

k4

k5

k6

vk

vk1

vl

vl1

vl2

vl1


weekend 11/12 Augustus 2007

Het verfwerk begint aardig te vorderen. Het dek ging van meniebruin naar lichtgrijs. Dit was te licht , dus nu een try-out gedaan naar donkergrijs. Ook niet goed,pfffff, dus nu wordt het dek bruin en de luikjes/koekoek etc. beige. Wel mooi !!! :)
Tja, je moet alles uitproberen, anders weet je het eindresultaat nooit.
Enfin, langszaam aan wordt het een echt schip met een identiteit.
Het weekend zijn de ankerkettingen er in gelaten (totaal 1400 kgs) en de ankers zijn ook bijna klaar, er staat er nog 1 op Stella te wachten op een kleurtje.
ook is de mast en giek weer overeind gezet , nadat ze een grondige inspectie/onderhoudsbeurt hadden gekregen.

Nou veel plezier maar weer !!

Piet

d1

d2

d3

d4

d5

d6

d7

d8

d9

d10

d11

d12

d13

d14


vakantie tijd !

zoals jullie misschien wel gezien hebben , is er weinig activiteit op de website de laatste weken.
Dat komt, omdat het vakantietijd is. Maar ook omdat er een zomerkamp tussendoor zat….
Er wordt wel degelijk doorgewerkt, maar er was bijv. even geen camera beschikbaar of er was geen zichtbaar werk aan boord gedaan.
Nu weer wel, er wordt het komend weekend weer volop gewerkt. De ankerkettingen zijn inmiddels, na veel moeite, geregeld en liggen op Stella te wachten op transport naar de Stelmar. Zaterdag worden ze in de kettingbakken gehesen. Is ongeveer 1500 kg, dus fijn klussie…
Er is ook weer geschilderd aan dek, de mast en nog wat andere randzaken.
Op Stella heeft het “kleine” anker (150 kg) een grote beurt gehad en ziet er weer perfect uit. Nu nog koppelen aan de ketting. Het “grote” anker (250 kg) moet nog gedaan worden, maar gaat volgende week naar Stella toe.

Om toch een beetje een idee te geven wat we zoal doen daar aan boord :) heb ik een paar bladzijden uit het logboek gescheurd en hier geplakt.

Veel plezier maar weer !!

Werkzaamheden vanaf NOVEMBER 2006 :

Nov. 2006 – twee stukken dek voor bolderkast vervangen
Was aan beide zijden in geroest op sluitnaad
klinknagels
Nov. 2006 – tochtband op ramen stuurhuis gemonteerd
Nov. 2006 – verder gegaan met betimmeren dak kombuis

Nov. 2006 – begonnen met het maken van de voormast op
Stella. Hier komen de nav. lichten (2x) aan
Nov. 2006 – steun voor heklicht gemaakt
Nov. 2006 – luchthoorn en zoeklicht gestraald (Verolme)
Nov. 2006 – luiken van achteronder afgemaakt (glas erin )
Op Stella. Deze zijn nu klaar voor montage
Nov. 2006 – Creemers compressor voorzien van nieuwe
Pers/zuigkleppen, koppakking, zuigerveren
Nov. 2006 – stalen onderdeuren gemaakt op Stella en aan
boord geplaatst (stuurhuis)
Nov. 2006 – houten bovendeuren gereviseerd/gerestaureerd
op Stella (stuurhuis)
nov. 2006 – SB deur stuurhuis geplaatst aan boord
Nov. 2006 – 4 stuks gaskisten (bunnen) laten maken bij
Verolme en naar Stelmar gebracht
Nov. 2006 – zoeklicht en luchthoorn laten stralen en in orde
gemaakt om aan boord te herplaatsen.
Nov. 2006 – achter toegangsluik & deurtjes naar achteronder
gerestaureerd en gelakt op Stella
Nov. 2006 – van oude mast van vlet 137 een voormast ge-
maakt , voorzien van topverlichting, ra, mastbol
en mastkoker met lier (oude lier koproer)
Nov. 2006 – motor hijsbedrijf geheel ontvet en gereinigd
Hierna in groene lak gezet.
Nov. 2006 – verlichtingsteunen voor heklicht en 2 stuks
toplicht (mast) gemaakt op Stella
nov. 2006 – voormast met toebehoren naar Stelmar gebracht
Nov. 2006 – Mastkoker gemaakt voor voormast
Nov. 2006 – Voormastkoker aan boord gelast

Nov. 2006 – 4 stuks gasbunnen (Keppel Verolme gemaakt)
aan boord ingelaten (gebrand) en gelast
Nov. 2006 – bovendeur stuurhuis gemonteerd aan boord
Nov. 2006 – onderdeur stuurhuis binnenzijde betimmerd
Nov. 2006 – andere ankerlier aangeschaft in Leuvehaven
en naar Stella gebracht
Nov. 2006 – ankerlier geheel gedemonteerd en in onderdelen
naar Keppel Verolme gebracht om te stralen
en coaten
Dec. 2006 – Voormast geplaatst aan boord
Dec. 2006 – BB deur stuurhuis geplaatst aan boord
Dec. 2006 – kombuis bijna klaar met houtwerk plaatsen
Dec . 2006 – Deur in fourage ruimte naar kraanbedrijf
gemaakt.
Dec. 2006 – console voor dashboard geplaatst en gecoat
Dec. 2006 – gas bediening gedemonteerd en naar Stella
voor renovatie
Dec. 2006 – uitlaat diesel kraanbedrijf omgelegd
Dec. 2006 – cylinderkop diesel kr.bedrijf gedemonteerd
Dec. 2006 – deur toilet geplaatst + hang/sluitwerk
Dec. 2006 – ankerlier gestraald bij Keppel Verolme
Dec. 2006 – waterloop pijpen gebrand en gelast in gasbun
nen.
Jan. 2007 – deur gemaakt van fourageruimte naar kraan-
bedrijf
Jan. 2007 – verlichting fourageruimte geplaatst
Jan. 2007 – voedselschappen geplaatst in fourageruimte
Jan. 2007 – alle houtwerk aan boord nogmaals gebeitst
Jan. 2007 – fourageruimte betimmerd en in beits gezet

Jan. 2007 – wasgoot in wasruimte geplaatst en ruimte
afgemaakt met spiegel, zeepbakje, blusser etc.
Jan. 2007 – toiletdeur geplaatst en ruimte in beits gezet
en afgemaakt met spiegel , zeepbakje etc.
Jan. 2007 – ankerlier aangespat op Stella met extra as
Jan. 2007 – ankerlier geassembleerd en in lak gezet
Jan. 2007 – console voor gasbediening gereviseerd op
Stella en gemonteerd aan boord in stuurhuis
Jan. 2007 – instrumenten aansluiten in stuurhuis
Jan. 2007 – betimmering console stuurhuis begonnen te
plaatsen
Jan. 2007 – keukenbetimmering afgemaakt en gebeitst
Jan. 2007 – trap vooronder aangeschaft
Jan. 2007 – vooronder leeggemaakt en kaal geschrapt
Jan. 2007 – divers lakwerk in kraanbedrijf
Jan. 2007 – elektriciteit kraanbedrijf aangelegd
Febr. 2007 – kraanbedrijf geschilderd incl. hijsdieselmotor
Febr. 2007 – elektriciteit in console en op motor aangelegd
Febr. 2007 – betimmering fourage ruimte afgemaakt
Febr. 2007 – houten ondervloer in kraanbedrijf gemaakt
Febr. 2007 – aluminium tranenplaten vloer in kraanbedrijf
gemaakt
Febr. 2007 – begonnen met leegruimen accommodatie
ponton wegens mogelijk vertrek ponton….
Febr. 2007 – vooronder geheel schoongemaakt en in menie
gezet
Febr. 2007 – ruitenwisser motoren besteld
Febr. 2007 – 37 zwemvesten besteld
Febr. 2007 – ICOM Euro M31 marifoon besteld
Febr. 2007 – toilet aangesloten op leidingwerk
Febr. 2007 – bedrading en relais in console stuurhut geplaatst

Febr. 2007 – Fasto/nefit geiser in kraanbedrijf aangesloten
op leidingwerk
Febr. 2007 – gasleidingen en drukregelaar aangelegd
Febr. 2007 – 37 stuks reddingvesten aangeschaft
Febr. 2007 – marifoon RT144 Sailor gekregen van Arnold
Febr. 2007 – antenne hiervoor gekocht bij Combai
Electronics
Febr. 2007 – Dashboard stuurhuis bijna klaar met betimme-
ring.
Maart 2007 – afzuigkap gekocht en geplaatst in keuken
Maart 2007 – schoorsteen voor afzuigkap laten maken
bij Verolme.
Maart 2007 – rookgasafvoer Nefit ketel gekocht en geplaatst
Maart 2007 – kraanbedrijf vloer verder gelegd met aluminium
tranenplaat
Maart 2007 – Ponton bij ligplaats ontruimd en spullen
afgevoerd naar Stella/Stelmar II
Maart 2007 – binnenverlichting (dag/nacht) geleverd voor
stuurhut
Maart 2007 – reddingboeien geplaatst
Maart 2007 – IMO symbolen (nooduitgangen etc.) geplaatst
Maart 2007 – luchtafvoer afzuigkap laten maken bij Keppel
Verolme en geplaatst aan dek
Maart 2007 – Holland Diving Int. (duikers) laten komen om
kim koeling te repareren onder water. Bedankt !
Maart 2007 – geiser eindelijk aangesloten op rookgasafvoer
Maart 2007 – 17 MAART 12.30 uur motor gestart. Draait
perfect !
Maart 2007 – Zoeklicht , Marifoonantenne en luchthoorn
geplaatst op dak stuurhut
Maart 2007 – prefab van blauwe bord aan stuurhut begonnen

Maart 2007 – machinekamer verder afgewerkt en proef-
gedraaid.
Maart 2007 – glandpakking schroefas vervangen
Maart 2007 – begonnen met inbouw intercom systeem
Maart 2007 – drinkwatersysteem onder druk gezet en getest
Maart 2007 – toilet en drinkwatersysteem electrisch aan-
gesloten
Maart 2007 – navigatieverlichting geplaatst en aangesloten
Maart 2007 – Sailor Rt144 marifoon aangeschaft en getest
April 2007 – Holland Diving International kimkoeling
pijpen laten repareren onder water.
April 2007 – VOPAK drinkwaterboot Hatenboer Neptunus
laten bestellen en nog 3000 ltr water laten
bunkeren
April 2007 – achterzijde stuurhuis betimmerd + vensterbank
SB
April 2007 – op zaterdag 07 april voor het eerst gevaren ,
naar Pesci (FIX BV) toe om anker lier aan
boord te hijsen
Mei 2007 – stuurhuis betimmerd en in D1 en D2 coating
gezet
Mei 2007 – zg “blauwe”bord gemaakt op Stella en aan
bord gemonteerd incl. verlichting
Mei 2007 – Intercom installatie geplaatst en getest
Mei 2007 – elektrische bedrading stuurhuis aangelegd
Mei 2007 – ruitenwisser motoren geplaatst (2 stuks) en
getest
Mei 2007 – toilet verder afgemaakt, elektrisch getest
Mei 2007 – nieuwe compressor voor luchthoorn aan-
geschaft en geplaatst /getest
Mei 2007 – ankerlier op positie geplaatst voordek en
gemonteerd. Dekdoorvoer aandrijfketting

gemaakt.
Mei 2007 – Proefvaart gemaakt op Pinksterkamp (3 dagen)
Geen bijzonderheden
Mei 2007 – achteronder houtwerk uitgebroken en af
gevoerd naar Stella
Mei 2007 – 2 Danforth ankers laten maken bij Keppel
Mei 2007 – 2 Tipto Twelve trossen 30 mtr gekocht bij
Fiwado
Mei 2007 – kraantje op voordek laten maken bij Keppel
Hijsvermogen 1 Ton
Mei 2007 – cyl. koppen diverse malen gelicht ivm
lekkage water in olie. Afdichtingen
op cyl. voeringen bleken te lekken
Mei 2007 – navigatie verlichting aangesloten/getest
Mei 2007 – dek en achterdek in Grijs gezet (Int.Paint)
Juni 2007 – kraan op het voordek pre-fabrication op Stella
Juni 2007 – mallegat verlaten naar nieuwe ligplaats
Boerengat (op 17 Juni 2007)
Juni 2007 – stuurhuis in D2 olie gezet
Juni 2007 – mast en giek voorzien van nieuwe harp
sluitingen en overeind gezet.
Juni 2007 – intercom verder aangesloten
Juni 2007 – kraantje voordek op Stella samengesteld
Juni 2007 – kraantje geplaatst op voordek
Juni 2007 – fundatie voor ankerlier motor gemaakt
Juni 2007 – fundatie voor ankerlier motor geplaatst
Juni 2007 – Marifoon van ATIS voorzien door fa.
Wilkeshuis te Harlingen
Juni 2007 – dieptemeter en speedlog aangeschaft (NASA)
Juli 2007 – kraan op voordek geplaatst
Juli 2007 – dek in grijze lak gezet

Juli 2007 – bovenzijde denneboom in Bordeaux rood
gezet. Was niet mooi en vervolgens in
donkergroene lak gezet.
Juli 2007 – diverse schilderwerkzaamheden. Wordt heel
mooi
Juli 2007 – luik bakboord op voordek gemaakt
Juli 2007 – schakelkast gehangen in generatorruimte